zondag 16 februari 2014

Verweij mist goud met bizar verschil

Koen Verweij heeft zaterdag op drie duizendsten van een seconde het goud gemist op de 1500 meter in Sotsji. De Pool Zbigniew Brodka mocht zich tot olympisch kampioen laten kronen.
Verweij eindigde in een bloedstollende slotrit net als Brodka in 1.45,00, waardoor niet direct duidelijkheid was wie het goud had gepakt.
De Pool bleek echter drie duizendsten sneller te zijn geweest en bezorgde zijn land het eerste schaatsgoud ooit. Denny Morrison uit Canada pakte het brons.
Titelverdediger Mark Tuitert greep net naast de medailles. Hij eindigde als vijfde. Stefan Groothuis en Jan Blokhuijsen, de andere twee Nederlanders eindigden respectievelijk als twaalfde en dertiende.
Tuitert reed een vlakke race en had alleen in de laatste ronde iets te veel verval. Met 1.45,42 kwam de gouden medaillewinnaar van Vancouver net tekort om in de nadagen van zijn carrière nog een keer voor olympisch succes te zorgen. Tuitert beraad zich over een afscheid van de topsport.

Verweij teleurgesteld na verlies goud op 1500 meter

Blokhuijsen, die door het afzeggen van Sven Kramer van start mocht gaan op de mijl, zette als eerste een scherpe tijd neer. Hij kwam tot 1.46,50, maar wist dat zijn kans op een medaille klein was toen landgenoot Groothuis enkele ritten later op het ijs verscheen.
De kersverse olympisch kampioen van de kilometer dook met 1.46,08 bijna een halve tel onder de tijd van de schaatser van Team Corendon en ging met de leidende tijd de dweil in. Toen gaf hij echter al te kennen dat die tijd ook voor hem geen medaille zou opleveren.
De Noord-Hollander had moeite om de teleurstelling te verwerken. "Ik deed mijn best om te lachen op het podium, maar dat was erg moeilijk. Hopelijk ben ik straks blij met zilver en baal ik hier niet vier jaar van."
"Mijn roomie Ireen Wüst zal wel begrijpend zijn en ik zal wel op mijn flikker krijgen van Kramer. Geen slag voor mijn harses hoor, maar ik had het goud ook gewoon moeten pakken", aldus Verweij, gevraagd naar de verwachte reacties bij terugkomst in het olympisch dorp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten