donderdag 20 februari 2014

Nederlandse mannen klaar om toe te slaan bij de achtervolging

Kopman Sven Kramer denkt geleerd te hebben van de deceptie van Vancouver, toen Nederland teleurstellend derde werd op de ploegenachtervolging

"De route naar Vancouver was een ongelooflijk individueel traject", beschreef Kramer het vorige olympische optreden. Toen begon Nederland met Kramer, Mark Tuitert en Jan Blokhuijsen als grote favoriet, maar kwam het niet verder dan brons op het teamonderdeel.

"Eigenlijk kon je dat niet eens een route noemen. De afgelopen drie, vier jaar hebben we als collectief veel met elkaar gewerkt, terwijl ik voor de Spelen van Vancouver slechts één keer eerder samen met Mark en Jan had gereden."

Kramer trainde in aanloop naar Sotsji vooral veel met oud-ploeggenoot Blokhuijsen en huidig ploeggenoot Verweij. Voordat Koops definitief bekendmaakte dat die drie ook in de kwartfinale in die opstelling op het ijs komen, stelde Kramer dat die formatie zijn voorkeur heeft.

"Ik mag er niet te veel over zeggen, daar gaat Arie over. Maar ik denk dat de afgelopen keren dat wij met zijn drieën reden heel goed zijn gegaan."

Bergsma reserve


Jorrit Bergsma, het vierde lid van het team, zal waarschijnlijk de finale niet rijden. Het is maar zeer de vraag of de Olympisch kampioen en lid van de BAM ploeg, überhaupt in actie zal komen op de ploegenachtervolging tijdens het olympische toernooi.

"Er staat een goed team", verklaarde Bergsma. "Daar heb ik vertrouwen in. De afgelopen jaren ben ik wel flink verbeterd op dit onderdeel en dichter bij de andere jongens gekomen. Ik denk dat het wel goed komt." Overigens is de status van Bergsma binnen het team aangetast sinds hij afgelopen zomer niet deelnam aan een trainingskamp op Vlieland.

"Uiteindelijk is het de keuze van de bondscoach, ik zie het wel. Natuurlijk kom ik het liefst minimaal één keer in actie", verwees Bergsma naar het feit dat hij zonder optreden ook geen medaille krijgt. "Maar het belangrijkste is dat er gewonnen wordt.""Het sterkste team moet rijden, maar als ze me nodig hebben ben ik er klaar voor" aldus de Fries

Favorietenrol


Hoewel Koops weigert te zeggen welke schaatsers de halve finale en de finale rijden, liet Kramer wel doorschemeren alle drie de wedstrijden te rijden. "Dat zal wel moeten", reageerde hij op de vraag of zijn rug dat wel aankan. "Er zijn twee races op een dag, dus zal ik twee keer in actie moeten komen."

Kramer besloot de persconferentie met te stellen dat hij niet zenuwachtig wordt van het feit dat de Noren, en ook Ivan Skobrev, de tien kilometer lieten schieten om zich optimaal voor te bereiden op de achtervolging.

"Had ik dat ook maar gedaan!", grapte de winnaar van het zilver op de langste afstand. "Maar ik ben niet nerveus. We hebben de afgelopen wedstrijden steeds glansrijk gewonnen, maar andere landen hebben de focus hier volledig op gelegd en dat maakt het wel wat spannender."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten