maandag 10 februari 2014

Ireen Wüst olympisch kampioen 3.000 meter

Ireen Wüst is zondag op indukwekkende wijze olympisch kampioen op de 3.000 meter geworden. voor de tweede keer in haar carrière pakte ze het goud.

Ze troefde in een nieuw baanrecord haar grootste concurrente Martina Sábliková af. Wüst kwam tot een tijd van 4.00,34 en was daarmee ruim anderhalve seconde sneller dan de Tsjechische, die vier jaar geleden nog wel de drie kilometer won.

Olga Graf bezorgde Rusland de eerste medaille door te verrassen met brons. De Russin kwam op haar thuisbaan verrassend voor de dag: 4.03,47.

Overige Nederlanders

Claudia Pechstein, die daarna in de baan verscheen, beet zich stuk op de tijd van Graf en viel buiten het podium. Haar 4.05,26 betekende de vierde tijd. De 41-jarige Duitse was wel sneller dan Annouk van der Weijden, die in de achtste rit de eerste serieuze tijd noteerde: 4.05,75. Ze werd daarmee vijfde.

Van der Weijden reageerde positief. "Ik ben heel blij met mijn vijfde plek. Ik kom steeds dichterbij. Vijf seconden is eigenlijk teveel, had wel derde willen worden. Maar ik ben wel tevreden met deze plek en ik heb laten zien dat ik hier thuis hoor."
Zevende plaats De Jong

Antoinette de Jong haalde ook het podium niet. De rijdster van Jong Oranje klokte 4.06,77 en eindigde op de zevende plaats. De Jong stond in eerste instantie achtste, maar de Poolse Katarzyna Bachleda werd na afloop gediskwalificeerd. De Jong reageerde gedesillusioneerd. "De tijd viel me vooral tegen. Ik zat er vanaf het begin niet lekker in."

Wüst is de eerste Nederlandse olympiër die bij drie verschillende Winterspelen een gouden medaille heeft gewonnen. Ze kan deze Spelen zelfs uitgroeien tot de meest succesvolste Nederlandse atlete op de Winterspelen ooit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten